سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نورپردازی خانه و اثر آن بر انسان

یکی از عناصر مهم در آرایش خانه، نحوه نورپردازی آن است. میزان نور و هم‌چنین کیفیت آن تاثیر مستقیمی روی جسم و روح انسان می‌گذارد. معمولاً افرادی که در نور کم زندگی و کار می‌کنند، انسان‌های افسرده و پریشانی هستند در حالی‌که نور زیاد به‌خصوص بهره‌مندی از نور خورشید، انرژی مضاعفی را ایجاد می‌کند و خمودگی و کسلی را از بین می‌برد. دکتر «جوزف کاسوف» محقق رفتارهای اجتماعی و روانشناس دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: وقتی فرد در برابر نور زیاد قرار می‌گیرد، حالتی خودآگاه و خودپسند در او به وجود می‌آید، اما هنگامی که با نور کم مواجه می‌شود، ناخودآگاه این احساس او کم می‌شود و به دنبال آن رفتاری ناخوشایند از او سر می‌زند. به عقیده دکتر کاسوف تغییرات بسیار جزئی در نور و روشنایی خانه می‌تواند روی میزان غذا خوردن افراد نیز تأثیر بگذارد، مخصوصاً برای افرادی که تحت رژیم غذایی هستند.
نورپردازی در یک اتاق نه‌تنها در ایجاد آرامش بلکه در کوچک یا بزرگ نشان‌دادن فضای خانه نیز تاثیر می‌گذارد. هرچه فضای یک اتاق کم‌نور باشد کوچک‌تر و هرچه پرنور و روشن باشد، بزرگ‌تر جلوه می‌کند.
از آنجا که نورها نیز رنگ دارند، همان تاثیرات رنگ‌ها را به‌همراه خواهند داشت، بنابراین در انتخاب منابع نور‌زا برای فضای خانه باید توجه ویژه‌ای به خرج داد. به‌عنوان مثال انتخاب نور سفید حاصل از لامپ مهتابی به تنهایی فضای دلگیر و افسرده‌کننده را سبب می‌شود، ولی اگر با نور زرد جایگزین شده و یا لااقل تلفیق شود، چنین نتایجی را نخواهد داشت. اصلی‌ترین منبع ورود نور و روشنایی خانه، پنجره آن است، پس برای استفاده از نور طبیعی نصب پرده‌های تور و حریر بهتر است. در شب نیز بهترین راه روشنایی منزل استفاده از لوستر، آباژور و چراغ‌های متناسب با ارتفاع سقف و رنگ دیوارها است.